De pull-up bar: een aanwinst voor je persoonlijke gym

Na een tijdje kunnen ze gaan vervelen, die standaardoefeningen als push-ups en sit-ups. Maar misschien heb je ook geen zin om een (duur) abonnement af te sluiten bij de sportschool om gebruik te kunnen maken van allerlei apparaten. Bovendien: trainen met weerstand van uitsluitend je eigen lichaam is het meest effectief en het verkleint de kans op nare blessures. Maar hoe zorg je voor meer afwisseling zonder een fitnessabonnement te nemen? Je trainingsroutine thuis uitbreiden kan met je eigen opstrekstang of pull-up bar. Deze stangen zijn gemakkelijk te monteren, bijvoorbeeld in een deurpost, en met behulp van een pull-up bar is het mogelijk je gehele bovenlichaam te trainen.

Er zijn simpele rekstokken om de markt, maar ook pull-up bars met meerdere handvatten, zodat je jezelf op verschillende manieren op kunt trekken. Als je de pull-up bar breed vastpakt, train je met name je brede rugspier. Plaats je je handen wat dichter bij elkaar, dan zul je het bij het optrekken vooral van je biceps moeten hebben. Zeker bij een chin-up, optrekken met de handpalmen naar je toe, train je primair je biceps. Met je handpalmen van je af (pull-up) neem je ook je triceps mee. In mindere mate komen ook je schouder-, borst- en buikspieren aan bod, maar die kun je met speciale oefeningen ook intensiever trainen. Geoefende sporters kunnen het zichzelf moeilijker maken door bijvoorbeeld gewicht aan hun rug te hangen. Zo is een pull-up bar voor ervaren én beginnende sporters een interessante uitbreiding van hun persoonlijke gym.